Szivárvány

Úgy gondolták, hogy a felesleges nedveket a földről a szivárvány felszívja az égbe, innen ered a neve. Egy közmondás is igazolja, iszik, mint a szivárvány. A kecskeméti néphit szerint a szivárvány a tengerekből, tavakból, folyókból magába szívja a vizet, és a felhőkbe viszi. Ezért a Szív-Ár-Vány elemekben a Szív ige, az Ár a Víz, a Vány az Isten magas boltozata, valójában kisebb isten értelemmel.

De a Szi-Vár-Vány értelmezés is pontos jelentéssel bír. Szi a Nap, Vár az íves forma, Vány a kisebb isteni tényező neve, mint a Van ige, germán Vánok, krétai magyar Vanax. Eszerint a szivárvány a Nap Vára a Mennybolton. A szivárvány színei szintén a Naphoz tartoznak. A több értelmű szavakat mágikus alkotásnak gondolom.

Bábabukra szintén a szivárvány neve. A Bába önmagában a tündéreket jelöli, a Bukra Szalag, Csokor (Bukor – Szalag). Eszerint a név a Tündérek Szalagja. Értelme mély, messze a múltba mutat. A Buk jelent még Fejet, a Ra Napot, ezért a Buk-Ra lehet a Nap-Feje is, ami utal a szivárvány íves formájára. A Tündér Nap Fősége a szivárvány, gyönyörű mintázatával.

Írisz tündéries közvetítő, a szivárvány megszemélyesítése. Az Ir Szem a magyarban, az egyiptomi Iri, majd görög Írisz is Szem. Ezért az Írisz közel áll a Naphoz, aki az Igaz Látó Szem.

Angliában Ceridven istennő széke a szivárvány. A csallóköziek szerint a tündér bűbájos csatornája, nem szabad ujjal mutogatni rá. Aki rámutat, azt könnyen hét évre is elvihetik. A Tündér Delibáb című regében a szivárvány a Nap hídja, amelyet aranyból, rubinból és smaragdból alkotott. A Kampó táltos regéjében is szó van a tündérek hídjáról, melyen a tündérek várukból kijőve átmennek hajnalhasadtával.

A szivárvány még az ég kapuja is.

Kegyeletnek is nevezik a szivárványt. Amikor feljön az égre, valamilyen jó dolog történik.

Szivárvány